ΝΕΑ ΠΑΡΓΑΣ

[ΝΕΑ ΠΑΡΓΑΣ][bleft]

ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ

[ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ][twocolumns]

Αρχαιολογικά ευρήματα φωτίζουν την ιστορία των Ιωαννίνων… Το χρυσό νόμισμα του Κάστρου!



Εντυπωσιακά είναι τα νέα δεδομένα για την ιστορία του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων που παρουσιάζονται στην έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου καθώς αποκαλύπτουν πτυχές από την μακραίωνη ιστορία της περιοχής...

Μία σειρά ευρημάτων των τελευταίων ετών, κρίκοι της ιστορικής αλυσίδας, δείχνουν την πορεία στον χρόνο αλλά και τη συνέχεια...

Ευρήματα που για πρώτη φορά, αποδεικνύουν ότι το Κάστρο των Ιωαννίνων, το οποίο γνωρίζουμε από τους Βυζαντινούς χρόνους, προυπήρχε... Ήταν μια οργανωμένη πολιτεία από αρχαιοτάτων χρόνων.

Πασσαρώνα, Τέκμονα, Φυλάκη... Η τελευταία άγνωστη στους περισσότερους. Είναι τα τρία σημαντικά αρχαιοελληνικά κέντρα του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων.

«Και οι τρεις πόλεις υπήρξαν στο λεκανοπέδιο... Όποια κι αν ήταν η ακριβής τους θέση, σημασία έχει ότι ήταν εδώ.. Ήταν εδώ και οι τρεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κωνσταντίνος Σουέρεφ!

Ορισμένοι από τους αρχαιολόγους ταυτίζουν την Αρχαία Πασσαρώνα με αυτή που γνωρίζουμε σήμερα και την Τέκμονα με την Καστρίτσα... Η Αρχαία Φυλάκη, είναι γνωστή στους ειδικούς μέσα από ορισμένα κείμενα.. Και οι τρεις καταστράφηκαν από τους Ρωμαίους.

Ευρήματα από διαφορετικούς του λεκανοπεδίου, από το Γαρδίκι, την Καστρίτσα, τα Σερβανιά, τη Δουρούτη, δείχνουν την μακραίωνη πορεία στο χώρο.

Ορισμένα από τα πιο εντυπωσιακά είναι αυτά που προέρχονται από το Κάστρο των Ιωαννίνων. Ανάμεσά τους ένα χρυσό νόμισμα από την εποχή του Φιλίππου του Ε’.

Στο Κάστρο των Ιωαννίνων, προ αρκετών ετών, είχαν εντοπιστεί μια κεφαλή και μία λίθινη επιγραφή του 242 π.Χ. Τα ευρήματα αυτά, με τις γνώσεις της εποχής εκείνης, όπως εξήγησε η αρχαιολόγος Γεωργία Πλιάκου, θεωρήθηκε τότε ότι είχαν μεταφερθεί, πιθανότατα από τη Δωδώνη.

Πήλινα αγγεία κι εργαλεία, που δείχνουν ότι κάτω από τον σημερινό οικισμό, κάτω από τον οικισμό των Οθωμανικών και των Βυζαντινών χρόνων, βρίσκονταν μια άλλη πολιτεία...

Και αυτό ήρθε να επιβεβαιωθεί από το ίδιο το Κάστρο.. Σε σημεία πιο βαθιά από την θεμελίωση των Βυζαντινών, αποκαλύφθηκε το αρχαίο τείχος.

«Τα δεδομένα είναι πολύ σημαντικά και μας επιτρέπουν να μιλάμε ότι και το Κάστρο ήταν μία ακρόπολη.. Ένας οχυρωμένος οικισμός. Μας δίνει σημάδια ζωής όλων των εποχών και γινόμαστε πιο πλούσιοι», σημείωσε ο Κωνσταντίνος Σουέρεφ.

Οι τρεις αρχαίες πόλεις του λεκανοπεδίου είχαν την δυνατότητα να επικοινωνούν και να συνεργάζονται. Είχαν ενιαία θρησκευτική παράδοση, ανάλογη της υπόλοιπης Ελλάδας και οι ρίζες τους ήταν στη Δωδώνη, τη Διώνη, τη Γη.

Η έκθεση, εντυπωσιακή ως προς τα ευρήματα και καινοτόμα ως προς την παρουσία, αποτελεί πραγματικά ένα ζωντανό κομμάτι ιστορίας.

Στην πρώτη ενότητα, παρουσιάζεται η προϊστορία των Ιωαννίνων: Περιλαμβάνει κεραμική και λίθινα τέχνεργα της Νεολιθικής περιόδου από την Επισκοπή Σερβιανών. Επίσης, ευρήματα από την προϊστορική εγκατάσταση στη θέση Παλαμπούτι στο Νεοχωρόπουλο Ιωαννίνων (1.730–1.529 π.Χ.).

Συμπληρωματικά, εκτίθενται ένα σύνολο κεραμικής της Ύστερης Εποχής του Χαλκού-Πρώιμης Εποχής Σιδήρου και μια χάλκινη περόνη από την προϊστορική εγκατάσταση στη θέση Κρύα και μια πήλινη «σφραγίδα» της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου από την περιοχή του Κατσικά.

Η δεύτερη ενότητα αφορά την περίοδο των ιστορικών χρόνων μέχρι τη ρωμαϊκή κατάκτηση.

Το διαθέσιμο υλικό προέρχεται από τους ατείχιστους οικισμούς στην Ράχη Πλατανιάς, στην Επισκοπή Σερβιανών και στους Αγίους Αποστόλους Πεδινής Ειδικότερα, θα παρουσιαστούν ξεχωριστά τα ευρήματα από τις ακροπόλεις του Μεγάλου Γαρδικίου και της Καστρίτσας, καθώς και από την οχυρωμένη εγκατάσταση στο Κάστρο των Ιωαννίνων.

Ενότητα 3η. Μετά το 167 π. Χ. ως την ύστερη αρχαιότητα

Στην ενότητα δίδεται έμφαση στις υπαίθριες εγκαταστάσεις, όπως μια αγροικία στη θέση Επισκοπή Σερβιανών και ένα λουτρό στην Κρανούλα.

Ενότητα 4η. Ιδεολογίες: Χώροι λατρείας, ταφικά έθιμα

Παρουσιάζονται ευρήματα από το ναό του Αρείου Διός στο Ροδοτόπι και από το ιερό της Δήμητρας και της Κόρης στην Δουρούτη. Τα ταφικά έθιμα προβάλλονται μέσω της έκθεσης δύο ταφικών συνόλων: ενός της Εποχής του Χαλκού (Νεοχωρόπουλο) και ενός ρωμαϊκών χρόνων (Επισκοπή Σερβιανών).

Αξιοσημείωτο είναι ότι μεγάλο μέρος των ευρημάτων παρουσιάζεται σε άμεση επαφή με τον επισκέπτη. Βρίσκονται δηλαδή έξω από τις προθήκες, κάτι που είναι σίγουρα σπάνιο αλλά και ιδιαίτερα συγκινητικό.

Δείτε φωτογραφίες από τα αρχαιολογικά ευρήματα εδώ



πηγη: http://www.epiruspost.gr/reportaz/koinonia/39369-2016-07-24-21-08-36.html
Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

Δεν υπάρχουν σχόλια :


ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙA

[ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙA ΠΑΡΓΑΣ][threecolumns]

ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

[ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ][bleft]

ΙΣΤΟΡΙΑ

[ΙΣΤΟΡΙΑ][bleft]

ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ

[ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ][threecolumns]