ΝΕΑ ΠΑΡΓΑΣ

[ΝΕΑ ΠΑΡΓΑΣ][bleft]

ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ

[ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΟΥ][twocolumns]

ΚΟΝΙΤΣΑ:Ο νερόμυλος του Μπουραζανίου στο Αηδονοχώρι,στέκει αγέρωχος από το 1835


Ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει σε έναν τόπο, όπου η ανθρώπινη δραστηριότητα είναι ίδια με εκείνη, πριν από έναν αιώνα...



Σε τουλάχιστον δέκα περιοχές της Ηπείρου λειτουργούν ακόμη και σήμερα οι παραδοσιακές νεροτριβές και οι νερόμυλοι, καθώς θεωρούνται από τους κατοίκους τα πιο αξιόπιστα μέσα, τόσο για το άλεσμα των δημητριακών, όσο και για τον καθαρισμό των χαλιών και των υφαντών.Σε απόσταση 58 χιλιομέτρων από τα Ιωάννινα, στον κάμπο της Κόνιτσας, η πηγή, η «νερομάνα», επί αιώνες τροφοδοτεί τον νερόμυλο στο Μπουραζάνι του Αηδονοχωρίου. Μέσα σ ένα εξαιρετικό φυσικό τοπίο με πλούσια βλάστηση και πολλές πηγές που καταλήγουν στον ποταμό Αωό, ο νερόμυλος Μπουραζανίου έχει συνδέσει την ιστορία του με τις κοινωνικοοικονομικές εκφάνσεις της ζωής των κατοίκων του Αηδονοχωρίου και της γύρω περιοχής.Οι εικόνες, που αντικρίζει ο επισκέπτης, τον μεταφέρουν σε περασμένες εποχές. Ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει σε έναν τόπο, όπου η ανθρώπινη δραστηριότητα είναι ίδια με εκείνη, πριν από έναν αιώνα, τότε που ο παππούς του μυλωνά Παναγιώτη Γκούρα αναστήλωσε τον παλιό νερόμυλο, που υπήρχε στην περιοχή από το 1835.Ο Ιωσήφ Γκούρας το 1915, με μαστόρους της πέτρας από την Πρεμετή, ξανάχτισαν τον μύλο, που λειτουργεί έως σήμερα. Ο Παναγιώτης Γκούρας συντηρεί ακόμα και σήμερα τον νερόμυλο, για το άλεσμα του καλαμποκιού και των δημητριακών, διαδικασία που ξεκινά τον Απρίλιο και...
ολοκληρώνεται τον Σεπτέμβριο. «Οι μυλόπετρες παλιότερα, μέχρι το 1940, γύριζαν μέρα και νύχτα» λέει και προσθέτει πως ο πατέρας του, που διαδέχτηκε στο επάγγελμα τον παππού του, απασχολούσε 32 άτομα για τις δουλειές στον μύλο. Το επάγγελμα του μυλωνά έχει τα δικά του μυστικά. «Πρέπει να γνωρίζεις πώς να επιδιορθώνεις τις μυλόπετρες και πόση ώρα χρειάζονται τα ρούχα γύρισμα μέσα στο νερό» τονίζει ο κ. Γκούρας.Το μαντάνι είναι μία ξύλινη κατασκευή, που επίσης λειτουργεί με την ενέργεια του νερού. Μεγάλα ξύλινα σφυριά, με την κίνηση που τους δίνει το νερό, χτυπούν ρυθμικά το μάλλινο ύφασμα και το κάνουν πιο ανθεκτικό.Η ποσότητα του νερού, μετά τη χρήση της στον μύλο, πέφτει στο ποταμό Αώο, εκτός από τους καλοκαιρινούς μήνες που χρησιμοποιείται για την άρδευση του λεκανοπεδίου Μπουραζανίου.Η κάθε μέρα στα συγκροτήματα υδροκίνησης αποτελεί «κοινωνικό γεγονός». Είναι τόποι συνάντησης, συζητήσεων, γνωριμιών και τα παλιότερα χρόνια στήνονταν εκεί «προξενιά». Τις περασμένες δεκαετίες, ήταν τόσο μεγάλος ο συνωστισμός στους μύλους, που πήγαιναν από την προηγουμένη για να πάρουν σειρά στο άλεσμα και το πλύσιμο. Ο νερόμυλος Μπουραζανίου, συνδεεται με την ιστορία, την κοινωνία, την οικονομική δραστηριότητα των κατοίκων. Μάλιστα, οι μυλωνάδες της Ηπείρου, την εποχή που το οδικό δίκτυο ήταν υποτυπώδες, έδιναν χρήματα για τη συντήρηση των πέτρινων γεφυριών, που παρείχαν πρόσβαση στους μύλους τους. Στο Κεντρικό Ζαγόρι, το γεφύρι του Κόκκορη, πήρε το όνομα του μυλωνά, που το συντηρούσε. Στους Κήπους υπάρχει το γεφύρι του Μύλου, γιατί δίπλα υπήρχαν νερόμυλοι, ενώ το τρίτοξο γεφύρι της περιοχής, γνωστό ως Καλογερικό, αρχικά ήταν ξύλινο και είχε κατασκευαστεί από μυλωνάδες, για να υπάρχει πρόσβαση των κατοίκων στις μυλόπετρες.Τα μνημεία της προβιομηχανικής Ηπείρου αποτελούν μία σημαντική μαρτυρία της ντόπιας κοινωνικής, οικονομικής ζωής, αλλά και της λαϊκής αρχιτεκτονικής, που αναπτύχθηκε γύρω από το νερό. Πρόκειται για μνημεία πολιτισμού και τεχνολογίας.


πηγη: http://epirusgate.blogspot.gr/2016/08/1835.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

Δεν υπάρχουν σχόλια :


ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙA

[ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙA ΠΑΡΓΑΣ][threecolumns]

ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

[ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ][bleft]

ΙΣΤΟΡΙΑ

[ΙΣΤΟΡΙΑ][bleft]

ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ

[ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ][threecolumns]